10 wetenschappelijk bewezen tips om af te vallen

wetenschappelijke tips om af te vallen

Vandaag de dag zijn er zoveel verschillende diëten en gezondheidsguru’s die allemaal verschillende dingen beweren. Op het internet kun je heel veel informatie vinden over afvallen, maar of het allemaal klopt is de vraag. Er zijn een aantal wetenschappelijk bewezen tips die je echt helpen om af te vallen. Ik heb ze voor je op een rijtje gezet.

1. Drink water voor een maaltijd

Bij wat voor kwaaltje je ook hebt, water drinken wordt al snel als oplossing genoemd. Dat het gezond is om veel water te drinken is iets wat we allemaal allang weten. Door genoeg water te drinken, kunnen afvalstoffen het lichaam uit en het zorgt ervoor dat je spijsvertering optimaal werkt.

Als je wilt afvallen is het verstandig om vlak voor de maaltijd een glas water leeg te drinken. Dit geeft je metabolisme een boost en zorgt ervoor dat je sneller een vol gevoel hebt en dus minder eet, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt.

2. Eet eieren bij het ontbijt

Eieren zijn over het algemeen erg goed voor het lichaam omdat ze veel proteïne bevatten. Met name wanneer mensen sporten is het belangrijk dat ze genoeg proteïne binnenkrijgen.

Wanneer je een ‘normaal’ Nederlands brood ontbijtje vervangt door een ontbijt met eieren, zal je lichaam langer een verzadigd gevoel hebben. Het vermindert je hongergevoel, waardoor je gedurende de dag minder calorieën naar binnen zal werken.

Lust je geen eieren? Een vervangend product met veel proteïne heeft hetzelfde effect. Denk aan quinoa, havermout of kwark.

3. Drink groene thee

Groene thee heeft erg veel gezondheidsvoordelen en één daarvan is gewichtsverlies. Groene thee bevat een kleine hoeveelheid cafeïne, maar zit daarnaast boordevol met krachtige antioxidanten die het proces van vetverbranding bevorderen.

Zowel het drinken van groene thee, als het nemen van groene thee supplementen, kan je helpen afvallen.

4. Probeer intermittent fasting

Intermittent fasting is een populair eetpatroon wat veel mensen helpt om gezonder te leven en sneller fit te worden. Eerder kon je al een artikel lezen over hoe je precies afvalt met intermittent fasting.

Door intermittent fasting toe te passen in je leven, zal je snel merken dat je lichaam gaat wennen aan een nieuw eet patroon en zich daaraan gaat aanpassen. Je hongergevoel zal verminderen en je zal minder calorieën binnenkrijgen.

5. Suiker elimeren uit je dieet

Dat suiker de grote boosdoener is als het gaat om je gezondheid, is inmiddels al wel bekend. Niet alleen voor je figuur, maar voor zo’n beetje alle aspecten van je lichaam zijn toegevoegde suikers zeer ongezond.

Veel mensen denken dat ze alle suikers uit hun dieet hebben gehaald, door veel ‘suikervrije’ producten aan te schaffen en/of etiketten niet goed te lezen. ‘Suikervrije’ producten bevatten vaak zoetstoffen als vervanger voor suiker, die net zo slecht voor je zijn als suiker. Vermijdt ingrediënten als aspartaam, xylitol, maltitol en mannitol.

Daarnaast bevatten ook veel ‘gezonde’ producten suiker. Denk bijvoorbeeld aan veel kant en klare soepen en zelfs de kipfilet voor op brood uit de supermarkt. Lees dus altijd goed de etiketten en koop alles het liefst vers en biologisch. Weet wat je eet.

6. Neem probiotica supplementen

Probiotica supplementen bevatten bacteriën die de darmflora in stand houden. Deze bacteriën dragen bij aan een gezonde darmflora, wat van belang is voor de spijsvertering, de stoelgang en het immuunsysteem.

Voor mensen die gewicht willen verliezen is een goede stoelgang erg belangrijk. Door obstipatie kun je last krijgen van een opgeblazen buik, buikkrampen, misselijkheid, vermoeidheid en voedingsstoffen kunnen niet optimaal opgenomen worden in het lichaam. Daarnaast kan het zorgen voor hormonale disbalans, wat het afval proces ook aardig in de weg kan staan.

Zorg dus voor een goed probiotica supplement die je dagelijks kan innemen.

7. Zorg voor een goed slaapritme

Hoewel genoeg slaap gezond is voor ieder mens, is een goed slaapritme van erg groot belang bij mensen die willen afvallen. Slecht of te weinig slapen is één van de grootste oorzaken van overgewicht.

Een slecht slaapritme verstoort een hele hoop functies van het lichaam, waaronder de stofwisseling. Ons lichaam is ingesteld op slapen in de nacht en activiteit overdag, Door te veel of te weinig te slapen raakt je stofwisseling van slag, wat ervoor zorgt dat je met dezelfde activiteit minder calorieën verbrandt.

8. Verminder stress

Stress maakt meer kapot dan lief is, ook dat was al algemeen bekend. Stress zorgt ervoor dat de hormoonbalans verstoord raakt. Door een te veel aan stress, maken je bijnieren te veel cortisol aan. Dit zorgt voor een verstoorde hormoonbalans.

Daarnaast hebben veel mensen de neiging om zichzelf na een dag stressen te belonen met wat lekkers. Door de verstoorde hormoonbalans snakt je lichaam naar suiker en ongezonde vetten, waardoor die avondsnack al snel een ongezonde snack wordt.

Ga dus aan de slag met het verminderen van je stresslevels. Zoek uit welke aspecten van je leven jou veel stress bezorgen en ga daarmee aan de slag. Ga mediteren, doe ademhalingsoefeningen of lees wat boeken voor een sterke anti-stress mindset.

9. Zorg voor genoeg voedingsstoffen

In sommige gevallen kan het missen van belangrijke voedingsstoffen zorgen voor een blokkade in het afval proces. Voedingsstoffen zoals magnesium, zink of verschillende b-vitamines, zijn nodig om vet te kunnen verbranden.

Wil je afvallen en sport je daarbij veel? Dan is een magnesium supplement erg belangrijk. Wil je afvallen, heb je weinig energie en voel je je lusteloos? Neem dan een vitamine b-complex.

10. Volg een dieet wat bij je past

Er zijn zo veel verschillende diëten tegenwoordig, dat het voor veel mensen lastig is om bij één dieet te blijven en dit vol te houden. Ga eens onderzoek doen naar alle verschillende diëten en kijk wat het beste bij je past. Populaire diëten van dit moment zijn het keto dieet, koolhydraatarm dieet en het paleo dieet.

Kies een dieet wat bij jou en je levensstijl past en wat haalbaar is. Je kan niet binnen 1 week gewend zijn aan een dieet en dit vlekkeloos kunnen toepassen. Heb geduld en geef het de tijd.

Wat is een gouden tip die jou heeft geholpen bij het afvallen?

Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *