7 effectieve tips tegen uitstelgedrag

tips tegen uitstelgedrag

Of je nu student bent, werkend voor een baas of je eigen bedrijf runt, iedereen heeft weleens last van uitstelgedrag. Uitstelgedrag maakt het moeilijk om dingen gedaan te krijgen en om je te focussen op een taak. Wanneer je dan wel een productief moment hebt, voel je je daarna vaak tevreden en opgelucht. Hoe zorg je nu dat je uitstelgedrag voorkomt? Dit zijn de 10 beste tips tegen uitstelgedrag.

Lees ook: 4 ontspanningsoefeningen die echt werken

Wat is uitstelgedrag?

Je hebt last van uitstelgedrag als je een taak of meerdere taken uit blijft stellen. Uitstelgedrag weerhoud je ervan om te doen wat je moet doen. De gedachte: ‘ik doe het later wel’, is precies wat er wordt bedoelt met uitstellen. Het is een gebrek aan zelfdiscipline.

Uitstelgedrag kan ontstaan door angst. Angst dat je iets misschien niet goed genoeg doet. Dit kennen we ook wel als: perfectionisme. Daarnaast kan het ook komen door afleiding in je omgeving. Je eigen gedachten kunnen je weerhouden van een taak, maar ook mensen om je heen of dingen als een telefoon of televisie.

tips tegen uitstelgedrag

Gevolgen van uitstelgedrag

Wanneer je taken uitstelt die je eigenlijk zou moeten of willen doen, kan dit leiden tot een hoop stress, ongewenste moeilijkheden en tijdsdruk. Dit hangt natuurlijk af van hoe belangrijk een taak is.

Daarnaast kunnen mensen door uitstelgedrag een ontevreden gevoel ervaren, omdat ze het gevoel hebben dat ze niks doen of niet belangrijk zijn. Ze willen de taken graag uitvoeren, maar worden constant afgeleid en komen er niet aan toe.

Niet elke vorm van uitstelgedrag is slecht. Soms is het goed dat je de tijd neemt om uit te zoeken hoe graag je iets echt wilt en welke risico’s daar aan vast hangen.

7 Tips tegen uitstelgedrag

Zijn er dingen die je moet doen waar je geen zin in hebt? Wil je aan iets beginnen maar weet je niet hoe? Merk je dat je snel afgeleid bent terwijl je met een taak bezig bent? Met deze tips kom jij van dat uitstelgedrag af.

Kies een taak

Aangezien je moeite hebt met focussen, is het belangrijk dat je één taak uit kiest. Je hebt waarschijnlijk een hele takenlijst die gedaan moet worden, maar zorg er voor dat je niet alles tegelijk gaat doen. Kies één taak en ga daarmee aan de slag. Zo voorkom je chaos in je hoofd, wordt alles overzichtelijker en is het makkelijker om jezelf te focussen.

Maak een takenlijst

Om het overzicht te bewaren is een ‘to do list’ heel nuttig. Dit kan een lijstje zijn in je telefoon, maar slimmer nog is het om het op papier te zetten. Zo voorkom je dat je weer wordt afgeleid door je telefoon.

Planners zijn hiervoor erg handig en zorgen voor een duidelijk overzicht. Het is makkelijker om ergens aan te beginnen als je weet wat je moet doen. Begin met een planning maken per dag en als je merkt dat dit goed gaat, kun je beginnen met plannen voor meerdere dagen. Dit kun je steeds verder uitbreiden.

Beloon jezelf

Jezelf belonen kan een goede manier zijn om taken gedaan te krijgen. Merk je dat je snel afgeleid wordt door je telefoon? Spreek dan met jezelf af dat je je telefoon pas mag pakken als je die ene taak gedaan hebt.

Zijn er andere dingen die je die dag nog graag wilt doen, bijvoorbeeld een avondje wat drinken met vrienden? Spreek met jezelf af dat je alleen mag gaan als je je taken af hebt. Op deze manier motiveer je jezelf en werk je aan je zelfdiscipline.

Zorg voor zo min mogelijk afleiding

Als je van jezelf weet dat je vaak wordt afgeleid door je telefoon, zorg dan dat deze uit de buurt ligt. Neem je telefoon niet mee naar je werkplek en leg hem ergens anders neer, waar je niet zomaar bij kan.

Merk je dat je tijdens het werken op je laptop toch snel even je Facebook of Instagram checkt? Blokkeer deze sites. Er zijn meerdere extensies voor webbrowsers die sites kunnen blokkeren.

Werk je thuis of op school en kun je je niet focussen door ruis om je heen? Kijk dan of er een andere plek is waar je kan werken. Je kunt je afzonderen maar ook naar een openbare ruimte gaan zoals bijvoorbeeld de bibliotheek, waar je in stilte kunt werken.

Werk stap voor stap

Heb je een grote taak die je moet uitvoeren? Verdeel die ene grote taak dan in meerdere kleine taken. Werk stap voor stap en zorg dat je het overzicht bewaard.

Door een grote taak te verdelen in kleinere taken, maak je het voor jezelf makkelijker om een taak af te krijgen en gemotiveerd te blijven.

Plan ook rust momenten in

Het is belangrijk om ook rust momenten in te plannen. Als je uren achter elkaar gefocust bent, is dit erg vermoeiend en kan dit ervoor zorgen dat je creativiteit en productiviteit afneemt.

Stel een tijdslimiet in aan de rustpauze. Neem bijvoorbeeld een halfuurtje rust, maar ga daarna wel weer aan de slag.

Gewoon beginnen

Het klinkt misschien heel simpel en voor de hand liggend, maar dit is toch wel een van de belangrijkste tips tegen uitstelgedrag. Begin gewoon!

Mensen zijn vaak veel in hoofd bezig en aan het nadenken over hoe ze dingen gaan aanpakken. Ze blijven in de fase van voorbereiding hangen en komen niet toe aan de daadwerkelijke taak. Je kunt op die momenten het beste gewoon beginnen, dan zul je merken dat je vanzelf gefocust bent en je taken zo af krijgt.

tips tegen uitstelgedrag

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *