De 3 beste tips om je weerstand te verhogen

weerstand verhogen tips

Een goede weerstand hebben is voor iedereen belangrijk. Met name in de koude wintermaanden zijn mensen daar erg bewust mee bezig. Ze willen graag een griep voorkomen en doen er alles aan om de weerstand te verhogen. Nu het Corona virus in ons land is, is iedereen massaal aan het hamsteren. Mensen kopen een flinke voorraad aan lang houdbare voedingsmiddelen, wc-papier en handzeep, ondanks dat Rutte ons nadrukkelijk heeft verteld dat we dit niet moeten doen. Ook de ontsmettingsmiddelen in de drogisterij zijn niet aan te slepen. Iedereen wil voorbereid zijn op het ergste en voorkomen dat ze besmet worden. Het is nu vooral belangrijk dat we doen wat ons wordt gevraagd en dat we zorgen voor een goede weerstand. In dit artikel geef ik je tips om je weerstand te verhogen.

Lees ook: de gezondheidsvoordelen van kruidenthee

Wat is je weerstand?

De weerstand is het vermogen van het lichaam om het te beschermen tegen virussen, bacteriën en andere invloeden van buitenaf. De weerstand is een functie van het afweersysteem, oftewel het immuunsysteem. De hoogte van je weerstand is afhankelijk van het immuunsysteem. Dit systeem bestaat uit antistoffen en witte bloedcellen die zorgen dat bacteriën en virussen die het lichaam binnenkomen, direct worden bestreden.

Symptomen van een lage weerstand

Als je een lage weerstand hebt, ben je hoogstwaarschijnlijk vaker ziek dan de mensen om je heen. Waar anderen aan de griep ontkomen, ben jij vatbaar voor ieder griepje dat heerst. Sommige mensen met een lage weerstand, kunnen last hebben van een verkoudheid die maar niet weg gaat of steeds terugkomt. Ook wanneer je andere terugkerende infecties hebt, kan dit wijzen op een te lage weerstand.

70% van je afweersysteem bevindt zich in je darmflora. Wanneer je weerstand te laag is en je afweersysteem niet goed werkt, kun je dus last krijgen van verschillende maag- en darmproblemen en kun je uiteindelijk zelfs last krijgen van chronische ontstekingen.

Oorzaken van een lage weerstand

Er zijn verschillende factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op ons immuunsysteem.

  • Medicatie
  • Een ziekte (ziektes waarbij het afweersysteem wordt aangetast, bijvoorbeeld Aids)
  • Zwanger zijn
  • Stress
  • Slaapgebrek
  • Ongezonde levensstijl (roken, slechte voeding, alcohol, weinig lichamelijke beweging)

Tips om je weerstand te verhogen

Er is helaas geen magische pil die zorgt voor een goede weerstand. Er zijn wel verschillende dingen die je zelf kunt doen, om je weerstand een flinke boost te geven. Hieronder lees je de beste tips om je weerstand te verhogen.

1. Voeding

Gezonde voeding is een heel belangrijk onderdeel van je lichamelijke gezondheid. De gezondheid van je darmen heeft ook een grote invloed op je imuunsysteem. Zoals je net hebt gelezen, bevind een groot deel van je afweersysteem zich in de darmen. Wanneer je geen gezonde darmflora hebt, zorgt dit dus automatisch ook voor een verlaagde weerstand. Er zijn specifieke voedingsmiddelen die bijdragen aan een goede weerstand en het is van belang dat je die genoeg binnenkrijgt.

  • Citrusvruchten: Vitamine C is één van de belangrijkste vitamines die bijdraagt aan een goede weerstaand. Citrusvruchten zitten boordevol vitamine C.
  • Broccoli: Broccoli bevat erg veel vitaminen en mineralen. Het bevat vitamine B, C en E, en daarnaast zitten er ook veel antioxidanten en vezels in deze groente. Dit draagt allemaal bij aan de versterking van de weerstand.
  • Spinazie: Spinazie wordt ook wel een super food genoemd en dat is niet voor niets. Spinazie is rijk aan vitamine C, foliumzuur, vezels en veel antioxidanten. Foliumzuur ondersteunt je lichaam bij het vormen van nieuwe cellen en het herstellen van je DNA. Je haalt de meeste gezondheidsvoordelen uit spinazie als je het rauw of licht gekookt eet.
  • Knoflook: Knoflook bevat veel antioxidanten die zorgen dat infecties en schimmels in het lichaam niet overleven. Daarnaast helpt knoflook ook om je bloeddruk te verlagen. Je kan het erg makkelijk verwerken in je recepten en het is daarom niet moeilijk om dagelijks knoflook binnen te krijgen.
  • Noten en zaden: Noten en zaden zijn erg rijk aan voedingsstoffen, waaronder calcium, selenium, koper, zink, ijzer, vitamine E en vitamine B1. Daarnaast bevatten ze ook nog andere voedingsstoffen. Deze dragen allemaal bij aan een gezond immuunsysteem. Belangrijk is wel dat de noten ongezouten en ongebrand zijn. Dan behouden ze de meeste voedingsstoffen.
  • Probiotische voeding: eerder in dit artikel las je al hoe belangrijk je darmen zijn voor een goede weerstand. Het is dan ook niet gek dat probiotische voeding bijdraagt aan een sterk immuunsysteem. Probiotica zijn goede bacteriën die onze eigen bacteriën versterken en zorgen voor een gezonde darmflora. Voedingsmiddelen die probiotica bevatten zijn bijvoorbeeld yoghurt, zuurkool, kefir, kombucha thee en hüttenkäse.
  • Groene thee: groene thee bevat veel anti-oxidanten. Deze anti-oxidanten zorgen ervoor dat groene thee een anti-bacteriële, ontgiftende, antivirale schimmelwerende werking heeft. Groene thee zou zelfs de kans op kanker verminderen.
  • Gember: Gember wordt vaak gezien als een wondermiddel en dat is niet geheel onterecht. Een van de vele voordelen van gember is de ontstekingsremmende werking die het heeft. Gember bevat vitamine B en C, betacaroteen en de mineralen kalium, calcium, magnesium, koper, selenium en fosfor. Wanneer je last hebt van een griepje, is het verstandig om een lekker kopje gemberthee te drinken of gember te verwerken in een recept. Dit zal het herstel proces versnellen.

2. Supplementen

Naast het eten van gezonde voeding, kun je je immuunsysteem ook een handje helpen door het slikken van supplementen. Belangrijk om te weten is dat het slikken van supplementen geen vervanging is voor het eten van gezonde voedingsmiddelen. Het is een aanvulling op een gezonde levensstijl. Dit zijn de meest verkochte supplementen die bijdragen aan een goede weerstand.

  • Vitamine C: Vitamine C draagt bij aan een goede weerstand. Het lukt niet iedereen om voldoende vitamine C uit hun voeding te halen, dus dan is het verstandig om een vitamine C supplement te gaan slikken. Naast een goede weerstand, draagt vitamine C bij aan een mooie huid.
  • Vitamine D: Vitamine D is ook verantwoordelijk voor een sterk immuunsysteem. Vitamine D maken we voornamelijk aan door zonlicht wat op onze huid komt. Nu schijnt in Nederland niet altijd de zon en als hij schijnt, schijnt hij vaak niet lang genoeg. Dit is de reden dat veel Nederlanders een vitamine D tekort hebben en het eigenlijk voor iedereen goed zou zijn om een vitamine D supplement te slikken. Vitamine D is ook te vinden in vis en vlees, maar niet genoeg om aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te komen.
  • Vitamine B complex: Vitamine B is nog een vitamine waar ons immuunsysteem baat bij heeft. Er zijn in totaal 8 verschillende B vitamines. Ze hebben elk hun eigen functie en alle B vitamines bij elkaar in een B complex, zorgen ervoor dat je immuunsysteem wordt versterkt.
  • Multi: Ook een goede multi is zeer geschikt als je je weerstand wilt verhogen. In een multi zitten vitamine A, C, D, E en B6. Verder zitten er de mineralen ijzer, selenium en zink in. Het is een eenvoudige manier om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen.
  • Probiotica: Een probioticum is een levend microbiologisch voedingssupplement. Het bestaat uit een hoop goede bacteriestammen die onze eigen bacteriën versterken en zorgen voor een gezonde darmflora. Er zitten veel gezondheidsvoordelen aan het slikken van probiotica. Naast dat het zorgt voor een hersteld evenwicht in je darmen, zorgt het ook voor een hogere weerstand. Probiotica is zeer geschikt voor mensen die maag- en darmklachten hebben of mensen met het prikkelbare darm syndroom.

3. Gezonde levensstijl

Een goede weerstand krijg je niet zonder een gezonde levensstijl. Het is belangrijk dat je dagelijks zorgt voor voldoende beweging, daglicht en een goede hygiëne. Een gezond en gevarieerd eetpatroon draagt ook bij aan sterk immuunsysteem. Dit moet bestaan uit voldoende vezels, groenten en fruit, vlees, vis of een vleesvervanger, voldoende gezonde vetten en 1,5 tot 2 liter water per dag. Tot slot is het verstandig om zo min mogelijk suiker te eten, je stress te verminderen en je lichaam rust te gunnen wanneer dat nodig is.

Dit waren de tips bij het verhogen van je weerstand. Welke van deze tips pas jij al toe?

Bron: Healthline.com |Medicalnewstoday.com | Gezondheidenvoeding.nl | Supplementinfo.nl | Holistik.nl

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *