Mijn ervaring | Een maand glutenvrij eten

Glutenvrij eten ervaring

Steeds meer mensen ontdekken dat hun gezondheidsklachten te maken hebben met een intolerantie voor bepaald voedsel. Een veelvoorkomende intolerantie of sensitiviteit is die voor gluten. Eerder schreef ik een artikel over wat een glutenintolerantie inhoud en waaraan je kan merken dat je het misschien hebt. Ik merk dat ik zelf vaak last heb van een opgeblazen gevoel, huidproblemen en maag- en darmklachten. Ik vroeg me af of dit misschien met elkaar te maken had en besloot een maand glutenvrij te eten om te kijken wat dit zou doen met mijn lichaam.

Lees ook: Dit zijn de meest voorkomende klachten bij een glutenintolerantie

Glutenvrij eten

Allereerst moest ik wel wat onderzoek doen om te kijken wat ik wel en niet mocht eten. Tijdens mijn onderzoek kwam ik erachter dat er in erg veel eten gluten zit verwerkt, zelfs in dingen waarvan je het niet verwacht.

Na een lijstje gemaakt te hebben met dingen die ik nodig had, ging ik naar de Albert Heijn en daar deed ik mijn glutenvrije boodschappen. Ik kon daar niet alles vinden, dus heb ik de rest bij de glutenvrije webshop besteld.

Mijn boodschappen van de AH bestonden voornamelijk uit groenten, fruit en broodbeleg. Bij de glutenvrije webshop heb ik broodvervangers en tussendoortjes besteld. Mijn favorieten vind je onderaan dit artikel.

Week 1

Dit vond ik persoonlijk de lastigste week. Ik was zo gewend aan het dagelijks eten van brood, dat ik heel erg aan moest wennen om dat te laten staan. Ik begon mijn dag met glutenvrije havermout met banaan en cranberry’s of deze heerlijke bananen pannenkoeken.

Als lunch had ik vaak een een gebakken ei met wat groenten of glutenvrije crackers. Mijn tussendoortjes waren glutenvrije koekjes, glutenvrije chips, fruit en/of een handje noten.

Het avondeten vond ik vrij makkelijk. Dit was niet echt anders dan normaal. Ik merkte lichamelijk nog weinig verschil. Mijn buik was nog steeds opgeblazen en ik had nog steeds iedere avond last van mijn maag.

Week 2

In week 2 ging het allemaal al een stuk natuurlijker. Ik was inmiddels al wel een beetje gewend aan de glutenvrije levensstijl en het eten ging me steeds beter af. Ik hoefde niet zo heel veel verpakkingen meer te lezen, omdat ik inmiddels wel een beetje wist waar wel en geen gluten in zaten.

In week 2 kwam wel het eerste lastige moment in een restaurant. Ik ging lunchen in de stad en was benieuwd naar de glutenvrije opties, maar al snel ontdekte ik dat die er vrijwel niet waren. Het was een erg uitgebreide kaart, maar voor mij bleef er weinig over.

Ik vind het grootste nadeel van glutenvrij eten dat je niet meer onbezorgd uit eten kunt gaan en constant moet opletten. Lichamelijk merkte ik deze week wel een verschil. Mijn buik leek platter en ik voelde me minder opgeblazen. Ik had in de avond nog wel wat last van maagzuur, maar verder had ik weinig klachten.

Week 3

In week 3 begon ik de gluten toch wel te missen. Ik snakte naar een lekkere boterham met kaas of een stukje cake, dus ben ik naar vervangende producten op zoek gegaan.

Ik had nog niet eerder glutenvrij brood geprobeerd omdat ik het er niet echt uitnodigend uit vond zien. Het brood ziet er erg vast en droog uit en ik kan jullie vertellen, zo smaakt het ook. Het brood is droog en ligt vrij zwaar op de maag. Het glutenvrije brood van de bakker was wel te doen, maar toch blijft het best droog.

De cake heb ik zelf gebakken en dit was een succes. Deze week merkte ik dat mijn buik echt al een stuk beter was. Waar ik normaal dagelijks bezig ben met mijn buik, vergat ik het nu zelfs wel eens. Ik had geen buikpijn, geen opgeblazen buik en zelfs mijn maagklachten waren verdwenen op een enkele avond na. Zouden het dan toch de gluten zijn?

Week 4

In week 4 was ik echt wel gewend aan mijn nieuwe levensstijl. Ik ging door met mijn dagelijkse routine, zonder dat ik echt na hoefde te denken bij wat ik at. De spullen die ik in huis had waren inmiddels ook allemaal glutenvrij, dus ik had ook niet de kans om per ongeluk iets te pakken wat niet mocht.

Het bakken ging me de week hiervoor goed af, dus ik besloot deze week een glutenvrij bananenbrood te bakken. Deze was wederom erg lekker en niet ongezond.

Van mijn lichamelijke klachten had ik zo weinig last meer, dat ik zelfs even moest na denken toen ik dit schreef. Ik kon me niet herinneren dat ik last van mijn buik had gehad en dat is voor het eerst in een hele lange tijd. Ik leek deze week ook wat meer energie te hebben.

Conclusie

Ik was voor deze test een klein beetje sceptisch. Het lijkt tegenwoordig bijna een trend om glutenvrij te eten, dus ik verwachtte eigenlijk weinig verandering van mijn lichamelijke klachten. Tot mijn verbazing merk ik echt een groot verschil met een maand geleden. Mijn maag- en darmklachten zijn verdwenen en ik heb een stuk meer energie.

Ook valt me op dat mijn huid is stuk rustiger is. Mijn huid is bijna helemaal egaal, terwijl ik normaal altijd wel wat onzuiverheden had op mijn voorhoofd. Ik heb mezelf laten testen op coeliakie voordat ik dit artikel schreef. Daaruit bleek toen dat ik het niet had. Misschien ben ik dan glutensensitief? Ik weet het niet, ik ben geen dokter. Ik weet wel dat ik me nu goed voel en ik dit dus zeker blijf volhouden.

Natuurlijke miste ik de gluten af en toe wel, maar ik moet zeggen dat het glutenvrije dieet je wel creatiever laat zijn in de keuken en automatisch gezonder laat eten. Voor je met zo’n dieet begint is het wel aan te raden om dit te doen onder begeleiding van de huisarts of een diëtiste, om te voorkomen dat je voedingsstoffen tekort komt.

Glutenvrij eten & recepten

De recepten voor het ontbijt, lunch en avondeten haalde ik voornamelijk van Google of Pinterest. Glutenvrij eten is wel wat duurder en boodschappen doen is minder makkelijk, omdat je dus alle etiketten moet checken. Daarom vond ik het zelf fijner om mijn boodschappen te bestellen bij de Glutenvrije webshop. Onder dit artikel vind je een aantal van mijn favoriete producten.

Glutenvrije webshop favorieten

glutenvrij eten crackers

Boekweit crackers

Dit zijn heerlijke lichte crackers die je kan pakken als tussendoortje met bijvoorbeeld avocado en kipfilet. Le Pain des Fleurs heeft ook veel andere varianten van deze crackers.

glutenvrij eten lijnzaad crackers

Lijnzaad crackers

Deze crackers zijn wat steviger dan de crackers hierboven. Geschikt voor ontbijt of lunch. Ze zijn erg lekker en vullen goed.

glutenvrij eten koekjes

Rikkies

Voor de Oreo lovers onder ons, zijn deze echt een aanrader. Ik was bang dat ze niet in de buurt kwamen bij de echte Oreo’s, maar ze zijn net zo lekker. Naast glutenvrij, zijn ze ook lactosevrij.

glutenvrij eten digestive

Schär Digestive

Deze koekjes van Schär zijn heel lekker. Ze smaken bijna net zoals de gewone Digestive koekjes. Er is ook een variant met chocolade. Sowieso heeft Schär veel top producten. Ook de Salinis zijn een lekker als hartig tussendoortje.

lieke is vrij haverkoeken

Lieke is vrij haverkoeken

Mijn favoriete glutenvrije koeken zijn deze van Lieke is vrij. In de verpakking zitten 2 koeken. De koek is vrij groot en vult goed. Ze zijn niet krokant, eerder een beetje zacht. De koek is lekker en niet te zoet.

glutenvrije pasta

Boekweit pasta

Ik ben gek op pasta dus ik was benieuwd naar hoe de boekweit pasta zou smaken. Ik vind dit een goede en lekkere vervanger voor de normale Fusili pasta.

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *